AVGASTEMPERATURGIVARE (EGT SENSOR)
Vad är avgastemperaturgivarens funktion?
En avgastemperaturgivare
(eng. EGT sensor) mäter temperaturen på avgaserna och sänder denna till bilens styrenhet. På bensinmotorer används informationen främst i syfte att skydda komponenter som turboaggregat och katalysatorer mot för hög temperatur. Detta kan exempelvis göras genom att minska turbons laddtryck eller genom att öka bränslemängden för att sänka förbränningstemperaturen. På dieselmotorer används också avgastemperaturgivare för att övervaka temperaturen i avgaserna när rengöringsprocessen av partikelfiltret sker, en process som på engelska ofta benämnd som
regeneration.
Temperaturgivarna förekommer i två olika utförande
PTC och
NTC, som är förkortningar för
positive temperature coefficient respektive
negative temperature coefficient.
PTC-varianten har ett högt motstånd vid hög temperatur och ett lågt motstånd vid låg temperatur, för
NTC gäller det omvända. Båda varianterna är vanliga men
PTC-varianten är något mer förekommande.
Avgastemperaturgivaren förses med en referensspänning och beroende på det temperaturberoende motståndet genereras en spänning som skickas tillbaka bilens styrenhet. Spänningen tolkas därefter till en temperatur.
Vad händer när temperaturgivaren går i sönder?
Går en avgastemperaturgivare i sönder är det inte ovanligt att motorlampan börjar lysa (Check engine), ofta är detta också det enda symptomet till en början. Ibland eller efter en tid kan bilen gå in i felsäkert läge med reducerad motoreffekt som följd för att skydda komponenter mot för hög temperatur. I värsta fall kan komponenter som turboaggregat och katalysator ta skada. På dieselmotorer kan en defekt avgastemperaturgivare också leda till att regenereringsprocessen av partikelfiltret inte kan kontrolleras. Filtret kan komma att rengöras trots att det inte behövs vilket ofta märks i form av försämrad motorprestanda.
Ett problem med en avgastemperaturgivare genererar ofta felkoder som
P0544 - P0549,
P2031 - P2036 och
P242A -
P242E.
Kan man byta avgastemperaturgivare själv?
Bytet av givaren är generellt mycket enkelt men på en del bilar kan den vara svåråtkomligt monterad. Den kan förväxlas med lambdasonden men den kännetecknas oftast av den tunnare muttern samt att den bara har två anslutande kablar.
Var är temperaturgivarna monterade?
Avgastemperaturgivare kan vara monterade på flera positioner längs avgassystemet beroende på dess syfte. Exempel på vanligt förekommande positioner är före turboaggregatet och före / efter partikelfiltret där givaren efter partikelfiltret bara används på dieselmotorer med SCR-system (
Selective Catalytic Reduction). Det är med andra ord inte ovanligt att flera temperaturgivare används på samma bil.
Exempel på placering illustreras nedan där
gröna pilar visar avgastemperaturgivare monterade före och efter partikelfiltret, nära lambdasonden indikerad med
röd pil.
Motorutrymmet på en Skoda Octavia
Om flera temperaturgivare är monterade på bilen talar koden om vilken sensor det är som indikerar ett problem. I felkoderna anges sensor 1, sensor 2, sensor 3 etc. där numreringen börjar vid motorn och går bakåt. På en bil med avgastemperaturgivare före turboaggregatet samt före och efter partikelfiltret är alltså sensor 1 placerad före turbon, sensor 2 före partikelfiltret och sensor 3 efter partikelfiltret. På dieselmotorer är sensor 1 alltid placerad före partikelfiltret.