• PÅ NÄTET SEDAN 2010
  • 1-3 DAGARS LEVERANSTID
  • ALLTID 29 :- FRAKT
Givarspecialisten.se - Abs givare / abs sensorer, kamaxelgivare, vevaxelgivare / vevaxellägesgivare, EGR ventiler, lambdasonder & luftmassemätare
Varukorg

VEVAXELGIVARE / VEVAXELLÄGESGIVARE



Vad är vevaxelgivarens funktion?


Vevaxelgivaren / vevaxellägesgivaren som vanligtvis är induktiv (passiv sensor) eller Hallgivare (aktiv sensor) används för mäta motorns varvtal och läge på vevaxeln. Den induktiva givaren har 2 poler/anslutande kablar (signalspänning och jord) medan Hallgivaren har 3 poler (referensspänning, signalspänning och jord). På vevaxeln sitter en tandad krans monterad (eng. reluctor ring).

Vevaxelgivaren monterad mot den tandade kransen

Oavsett givartyp uppstår spänningsimpulser när vevaxeln roterar som indikerar vevaxelns position. Impulserna skickas till bilens styrenhet som primärt använder informationen för att styra antändning av bränslet. Den induktiva givaren genererar en sinusformad signalspänning (röd kurva nedan) medan Hallgivaren ger upphov till en signalspänning som varierar som en fyrkantsvåg (blå kurva).

Signalspänning som skickas till bilens styrenhet genererad av vevaxelgivaren

Vad händer när vevaxelgivaren går i sönder?


Förutom att motorlampan börjar lysa och att OBD-II felkoder som P0335 - P0339 kan uppkomma är vanliga fenomen att motorn är svårstartad, går ojämnt och misständer.

Var är vevaxelgivaren monterad?


Vevaxelgivaren sitter oftast monterad långt ner på framsidan av motorblocket nära det stora remhjulet.

Hur testar man vevaxelgivaren?


En svårtstartad motor och felkoder på vevaxelgivaren beror oftast på en defekt vevaxelgivare. Felet kan även bero på dåligt kablage, kontaktfel eller fel i någon annan komponent och det är därför alltid en bra idé att göra ett grundläggande test av givaren innan byte. Oavsett om givaren är induktiv eller aktiv går det att relativt enkelt kontrollera givarens funktion med hjälp av en vanlig multimeter.

Tillvägagångssättet för att testa givarens funktion sammanfattas nedan och är avsett att utföras utan att demontera givaren.

Givare med två poler:
1. På en induktiv givare kan spolen kontrolleras genom att mäta motståndet i den. Anslut multimeterns mätprober till vars en pol på givaren. Är motståndet noll är detta ett tecken på kortslutning och är motståndet oändligt innebär det att kretsen är bruten. Motståndet varierar mellan olika modeller men ett riktvärde är runt 1000 ohm mätt mellan de två polerna. Är det uppmätta motståndet rimligt kan givarens funktion kontrolleras enligt punkt 2 och 3.

2. Ställ in multimetern på växelspänning (AC) och anslut multimeterns mätprober till vars en pol på givaren alternativt anslutande kablar.

3. Starta bilen (eller låt startmotorn gå runt). Multimetern bör nu visa en växlande spänning. Storleken på denna varierar mellan olika modeller men en signalspänning mellan 0.3 V och 1 V kan ses som ett riktvärde. Kan inte någon spänning mätas upp är vevaxelgivaren defekt.

Givare med tre poler:
1. Ta om möjligt reda på vilken av de tre kablarna som är den externa strömförsörjningen. Går det inte att avgöra är det möjligt att utföra operationen i punkt 3 och 4 för samtliga tre kablar.

2. Ställ in multimetern på likspänning (DC) och anslut den svarta mätproben till någon jordpunkt på bilen, exempelvis någon punkt på karossen.

3. Slå till tändningen på bilen utan att starta motorn. Anslut den andra mätproben på multimetern till kabeln för den externa strömförsörjningen. Uppmätt spänning bör vara ca 12 V för att utesluta att felet inte är relaterat till strömförsörjningen fram till givaren (batteri, kablage eller kontakter).

4. Anslut nu istället mätproben på multimetern till givarens signalkabel. Starta bilen (eller låt startmotorn gå runt). Multimetern bör nu visa en spänning som växlar mellan 0 V och givarens signalspänning som vanligtvis är 5 V. En spänning som inte växlar eller en väldigt låg växlande spänning indikerar en defekt vevaxelgivare. Observera att denna punkt måste göras med kontakten till givaren inkopplad så att denna har en separat strömförsörjning.


VEVAXELGIVARE / VEVAXELLÄGESGIVARE I VÅRT SORTIMENT

Vevaxelgivare Audi A3

Vevaxelgivare

Audi A3

199 :-/st

Vevaxelgivare Nissan Primera

Vevaxelgivare

Nissan Primera

199 :-/st

Vevaxelgivare Seat ToledoIV

Vevaxelgivare

Seat Toledo IV

229 :-/st

Vevaxelgivare Audi A1

Vevaxelgivare

Audi A1

249 :-/st