• PÅ NÄTET SEDAN 2010
  • 1-3 DAGARS LEVERANSTID
  • ENDAST 39 :- FRAKT
Givarspecialisten.se - Abs givare, kamaxel-/vevaxelgivare, lambdasonder, luftmassemätare, temperatur- & tryckgivare
Varukorg

1-3 DAGARS LEVERANSTID
PÅ NÄTET SEDAN 2010




KNACKNINGSSENSOR



Vad är knackningssensorns funktion?


En knackningssensor (eng. knock sensor och ibland även kallad ping sensor) har till uppgift att övervaka motorns förbränning. Dess huvudsakliga funktion är att upptäcka knackning vilket kan beskrivas som oregelbunden förbränning i cylindrarna. Knackning uppstår när bränslet antänds för tidigt och kan orsaka skadliga vibrationer i motorn. Detta kan ske på grund av små toleranser i motorstyrningen men också på grund av att bränslet självantänder. När sensorn känner av för stora vibrationer skickas en signal till bilens styrenhet (ECU:n) som sedan justerar tändning och / eller bränsleinsprutning.

Knackningssensorn består av ett piezoelektriskt element som genererar en elektrisk spänning när det utsätts för vibrationer. Ju större amplitud vibrationerna har desto högre spänning genereras. Vibrationerna som uppstår vid knackning är mer högfrekventa än de normala motorvibrationerna och på så sätt kan bilens styrenhet filtrera bort och skilja mellan normala motorvibrationer och de skadliga vibrationerna som uppstår vid knackning.

Har alla förbränningsmotorer en knackningssensor?


Alla förbränningsmotorer har inte en knackningssensor, även om det är vanligt i moderna motorer. Generellt kan man säga att motorer med högre kompressionsförhållanden har behov av knackningssensorer. Ett lågt kompressionsförhållande och ett högoktanigt bränsle minskar risken för knackning eftersom ett högoktanigt bränsle har svårare att självantända. Motorer som saknar knackningssensorer kan ha andra metoder för att minska risken för knackning. Exempelvis kan motorer med variabelt tändningssystem (VVT – Variable Valve Timing) kontrollera tändning och bränsleinsprutning med tillräckligt hög precision så att risken för knackning är liten.

Vad händer när knackningssensorn går i sönder?


En defekt knackningssensor kan innebära ineffektiv förbränning (högre bränsleförbrukning) och försämrad prestanda. I värsta fall upptäcks inte knackning vilket kan orsaka skador och ökat slitage på motorns delar som kolvar och ventiler. Ett problem med en knackningssensor medför ofta att motorlampan lyser och vanliga felkoder är P0325 - P0334.

Var är knackningssensorn monterad?


En knackningssensor är vanligtvis monterad på motorblocket, ofta en bit upp i närheten av topplocket och allra oftast på motorns långsida. Många motorer använder mer än en sensor för att kunna övervaka samtliga cylindrar.

Kan man byta knackningssensorn själv?


Det går att byta knackningssensorn själv och är oftast inte alltför komplicerat. På en del motorer kan de sitta monterade mer svåråtkomligt och det kan därför finnas andra komponenter som behöver demonteras för att komma åt.