• PÅ NÄTET SEDAN 2010
  • 1-3 DAGARS LEVERANSTID
  • ENDAST 39 :- FRAKT
Givarspecialisten.se - Abs givare, kamaxel-/vevaxelgivare, lambdasonder, luftmassemätare, temperatur- & tryckgivare
Varukorg

16622 - Manifold Pressure / Boost Sensor (G31): Signal too High



Vad betyder 16622?


Motorer med överladdning använder sig ofta av en sensor på insugssidan för att mäta övertrycket i insugsröret. Sensorn benämns ibland som MAP-sensor men en mer korrekt benämning är laddtryckssensor. På turbomotorerer sitter sensorn monterad någonstans på insugsröret efter turbon men innan spjällhuset. Sensorn genererar en signal (spänning) till bilens styrenhet som är proportionell mot uppmätt tryck. Bilens styrenhet kan bland annat använda informationen för att reglera laddtrycket i insuget genom att leda mer avgaser igenom wastegate och på så sätt förhindra att övertrycket uppgår till en nivå som kan skada någon komponent. Felkoden 16622 innebär att spänningen som skickas från laddtryckssensorn är för hög. Olika sensorer har olika mätintervall i kPa men spänningen som genereras är vanligen mellan 0.2 och 4.8 V. Högst spänning fås vid maximalt övertryck. Felkoden är specifik för VAG (Audi / VW / Seat / Skoda) och motsvarar den generella koden P0238.

Vilka möjliga symptom kan uppträda?


Motorlampan lyser (Check Engine)
Bilen går i felsäkert läge
Reducerat laddtryck och därmed lägre motoreffekt

Vad kan orsaka felkoden?


Defekt eller smutsig laddtryckssensor
Läckage på insugsrör eller vakuumslangar
Kabelbrott eller kontaktproblem

Warning: Undefined variable $sortArticleText2 in /customers/0/3/5/givarspecialisten.se/httpd.www/faultcodes.php on line 929

Reservdelar på nätet sedan 2010

Snabba leveranser

2 års garanti